Kategoriat
Tapaamiset

DATOS ChatGPT:n ja muiden kielimallien hyödyntäminen yritystoiminnan tukena

Datos-hanke järjesti tapahtuman ChatGPT:n ja muiden kielimallien hyödyntämismahdollisuuksista yritystoiminnan tukena.

Aika: 17.8.2023 klo 17.00–19.00

Paikka: Seinäjoki, Frami B / Auditorio 3 ja Teams

Ohjelma

Ohjelma

  • 17.00 Datos-hankkeen kuulumiset, Mikko Auranen ja Keijo Koivu, Tampereen yliopisto / Seinäjoen yliopistokeskus
  • 17.10 Tekoäly avusteinen koodaus (AI assisted coding), Mika Saari, Tampereen yliopisto
  • 17.30 Kuvaajat ja tehokas visuaalinen viestintä tekoälyn avustamana, Jussi Rasku, Tampereen yliopisto / Seinäjoen yliopistokeskus
  • 18.00 Tekoälyavusteinen ohjelmistokehitys: kokemuksia, löydöksiä ja sudenkuoppia. Lyhyt katsaus Siilin ratkaisuissa havaittuihin tekoälyavusteisen ohjelmistokehityksen mahdollisuuksiin. Vinkkejä tehokkaiden kehotteiden kirjoittamiseen, ripaus tervettä skeptisyyttä, sekä yleisiä havaintoja eri koodausassistenteista, Juha-Matti Tirilä, Siili Solutions Oyj
  • 18.30 ChatGPT yrityksen johtajien käsissä: Parhaat käytännöt, Pekka Abrahamsson, Tampereen yliopisto

Lisätietoja tapahtuman agendasta ja puhujista löydät TUNIn sivustolta.

Esitysten kalvot

Kuvagalleria

Kategoriat
Tapaamiset

Tapaaminen 08/2022 — Sulautetut ja laiteläheinen ohjelmointi

DATOS-hankkeen ja vuoden 2022 toinen tapaaminen järjestettiin torstaina 25.8.2022 klo 17-19.

Paikka: Seinäjoki, Frami D, neuvottelutila Mega.

Agenda

  • Mikko Auranen / Tampereen yliopisto: DATOS-hankkeen kuulumiset
  • Timo Alho / Supercritical Oy: Analogisen ja digitaalisen signaalinkäsittelyn rajamailla
  • Juha Viitanen / Exertus Oy: Sulautettujen CI-putki

Löydät esitysten kalvot ladattavaksi alta.

Tapaamisen tallenne

Tallenne DATOS-hankkeen tapaamisesta 25.8.2022

Esitysten kalvot

DATOS-hankkeen tulevat tapaamiset

23.9.2022 Reunalaskenta, Pori
20.10.2022 Pilvipalvelut, Seinäjoki
17.11.2022 IoT, Pori
15.12.2022 Kyberturvallisuus, Seinäjoki
12.1.2023 Käyttöliittymät, Pori
9.2.2023 Tekoäly, koneoppiminen, Seinäjoki
6.3.2023 Robotiikka, Seinäjoki
4.4.2023 Big Data, Pori
2.5.2023 Hankkeen tulokset ja suositukset
20.8.2023 Koko hankkeen yhteenveto

Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Tapaaminen 08/2020 — Saavutettavuus, pelikehittämisen hyödyt

Lakeuksien devaajat kokoontuivat perjantaina 14.8. kolmatta kertaa tänä vuonna pienellä porukalla Framin Swingi-kokoustilaan.

Paikalle saapui neljä kuulijaa, ja sämpylät maistuivat luennon lomassa. Kiitos Gofore tarjoiluista!

Tapahtuman alkuperäinen kutsu löytyy Eventbritestä.

Saavutettavuus komponenttikirjastoa tehdessä

Sami Korpela, ohjelmistosuunnittelija Goforelta, kertoi saavutettavuusesta UI-komponenttikirjastojen suunnittelun ja toteutuksen osalta.

Samin tulokulma saavutettavuusmaailmaan liittyy hänen työhönsä Suomi.fi Design Systemin kehittämisessä.

Sami demosi saavutettavuushaasteita pelit.fi-sivuston osalta; fokuksen siirtäminen näppäimistöä käyttäen ei aina ollut visuaalista, ja kuvien alt-teksteissä oli sama informaatio kuin tekstinä kuvan alla.

Samin esityksen voit ladata markdown-formaatissa alta, ja voit muuntaa sen esitysmuotoon reveal-md -kirjaston avulla.

Samin löydät myös GitHubista ja Twitteristä ja tietenkin Lakeus-Devaus Slackistä nimimerkillä @skipadu.

Pelikehittämisen hyödyt

Illan toisen esityksen piti Jussi Rasku. Hän kävi läpi pelikehittämisen hyötyjä lasten opetuksessa. Lapset ovat motivoituneet peleistä ja pelaamisesta, joten koodaamisen opettelu peliesimerkein on mielekästä lapsille.

Kyky ohjelmoida on kuin supervoima. Jos sinulle annetaan rautamies ja sinä olet se, joka osaa sitä komentaa, on sinulla supervoima.

Tulevaisuuden maailman rakentavat ne, jotka osaavat ohjelmoida.

Jussi Rasku

Jussi kertoi myös vaikuttuneensa OpenAI GPT-3 -tekstigeneraattorista; mallin voi ”virittää” tietynlaisella datalla ja se voi luoda lisää materiaalia oppimansa perusteella. Esimerkissä aalli haastatteli itse itseään. Sisäinen dialogi on yksi tietoisuuden tasoista. Mieti: kone käy sisäistä keskustelua itsensä kanssa.

Jos annat kotileipurille reseptin, jossa pyydetään lisäämään jauhot, hän saattaa rojauttaa koko pussin kerralla. Hän tarvitsee siis yksityiskohtaisemmat ohjeet. Ohjeiden on siis tarpeellista olla joskus piinallisenkin yksityiskohtaisia.

Ohjelmointi on piinallisen yksityiskohtaisten ohjeiden antamista tietokoneelle.

Jussi Rasku

Jussin esityksen löydät PDF-muodossa alta.

Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Lakeus-Devaus -verkostoitumistapaaminen

Ensimmäinen Lakeus-Devaus -yhteisön verkostoitumistapaaminen pidettiin 14.5.2016 Rytmikorjaamolla ”Olutta ja elämää” -tapahtuman yhteydessä.

Paikalle tulikin mukavasti kiinnostunutta jengiä niin pelikehittämisen, 3D-mallinnuksen, webbidevaamisen kuin yleisesti ohjelmoinnin saralta.