Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Devaajien afterit keväällä 2024

Alamme kokoontua kuukausittain devaajien aftereille. Tarkoituksena on tehdä jotakin kivaa yhdessä jokaisen kuukauden toinen keskiviikko. Tekeminen voidaan päättää lennosta lähempänä ajankohtaa. Kannattaa kuitenkin merkata nää päivät jo yhteisiin kalentereihin, että iltavapaa on taattu ☺️

Lisätietoa Lakeus-Devauksen Slack-foorumilla, kanava co-op_afterhours.

Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Tapaaminen 08/2020 — Saavutettavuus, pelikehittämisen hyödyt

Lakeuksien devaajat kokoontuivat perjantaina 14.8. kolmatta kertaa tänä vuonna pienellä porukalla Framin Swingi-kokoustilaan.

Paikalle saapui neljä kuulijaa, ja sämpylät maistuivat luennon lomassa. Kiitos Gofore tarjoiluista!

Tapahtuman alkuperäinen kutsu löytyy Eventbritestä.

Saavutettavuus komponenttikirjastoa tehdessä

Sami Korpela, ohjelmistosuunnittelija Goforelta, kertoi saavutettavuusesta UI-komponenttikirjastojen suunnittelun ja toteutuksen osalta.

Samin tulokulma saavutettavuusmaailmaan liittyy hänen työhönsä Suomi.fi Design Systemin kehittämisessä.

Sami demosi saavutettavuushaasteita pelit.fi-sivuston osalta; fokuksen siirtäminen näppäimistöä käyttäen ei aina ollut visuaalista, ja kuvien alt-teksteissä oli sama informaatio kuin tekstinä kuvan alla.

Samin esityksen voit ladata markdown-formaatissa alta, ja voit muuntaa sen esitysmuotoon reveal-md -kirjaston avulla.

Samin löydät myös GitHubista ja Twitteristä ja tietenkin Lakeus-Devaus Slackistä nimimerkillä @skipadu.

Pelikehittämisen hyödyt

Illan toisen esityksen piti Jussi Rasku. Hän kävi läpi pelikehittämisen hyötyjä lasten opetuksessa. Lapset ovat motivoituneet peleistä ja pelaamisesta, joten koodaamisen opettelu peliesimerkein on mielekästä lapsille.

Kyky ohjelmoida on kuin supervoima. Jos sinulle annetaan rautamies ja sinä olet se, joka osaa sitä komentaa, on sinulla supervoima.

Tulevaisuuden maailman rakentavat ne, jotka osaavat ohjelmoida.

Jussi Rasku

Jussi kertoi myös vaikuttuneensa OpenAI GPT-3 -tekstigeneraattorista; mallin voi ”virittää” tietynlaisella datalla ja se voi luoda lisää materiaalia oppimansa perusteella. Esimerkissä aalli haastatteli itse itseään. Sisäinen dialogi on yksi tietoisuuden tasoista. Mieti: kone käy sisäistä keskustelua itsensä kanssa.

Jos annat kotileipurille reseptin, jossa pyydetään lisäämään jauhot, hän saattaa rojauttaa koko pussin kerralla. Hän tarvitsee siis yksityiskohtaisemmat ohjeet. Ohjeiden on siis tarpeellista olla joskus piinallisenkin yksityiskohtaisia.

Ohjelmointi on piinallisen yksityiskohtaisten ohjeiden antamista tietokoneelle.

Jussi Rasku

Jussin esityksen löydät PDF-muodossa alta.

Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Tapaaminen 04/2020

Vuoden toinen tapaaminen järjestettiin Valakian kutsumana maailmantilanteen vuoksi virtuaalisesti Altspacessa.

Antti Kuusisto piti tapaamisen alussa noin tunnin esitelmän laajennetusta todellisuudesta. Tämän jälkeen keskusteltiin vapaasti aiheesta, sekä yleisesti etätyöntekemisestä.

Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Tapaaminen 01/2020

Vuosi 2020 käynnistyi HappyOrNotin kutsumana. Kokoonnuimme jälleen Framin Einstein-neukkariin.

Panulan Mikko ja Kentan Ville esittelivät HappyOrNotin Amazon AWS-pilveen perustuvaa SaaS-ratkaisua.

Niemikorven Mikko esitteli itse rakentamaansa hienoa custom-näppäimistöä.

https://www.instagram.com/p/BvFGL57gFrz/

Lisätietoja tapaamisesta Eventbrite-kutsussa.

Seuraavan tapaamisen hostannee Valakia Interactive ja aiheeksi Kuusiston Antti lupaili XR:ää. Odottelemme kutsua 🙂

Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Lakeus-Devaus -tapaaminen vol. 3

Lakeus-Devaus -yhteisö kokoontuu jo kolmannen kerran Seinäjoella lauantaina 27.5.2017 klo 18 alkaen Galaxiessa.

Samassa yhteydessä pidetään Seinäjoen Pelikehittäjien eli Sepeli ry:n kevätkokous.

Tapaaminen on avoin kaikille; tule mukaan tutustumaan muihin lakeuksien devaajiin! Tervetuloa!

Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Lakeus-Devaus -tapaaminen vol. 2

Järjestyksessään toinen tapaaminen pidettiin 19.11.2016 Galaxiessa.

Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Lakeus-Devaus -verkostoitumistapaaminen

Ensimmäinen Lakeus-Devaus -yhteisön verkostoitumistapaaminen pidettiin 14.5.2016 Rytmikorjaamolla ”Olutta ja elämää” -tapahtuman yhteydessä.

Paikalle tulikin mukavasti kiinnostunutta jengiä niin pelikehittämisen, 3D-mallinnuksen, webbidevaamisen kuin yleisesti ohjelmoinnin saralta.