DATOS-hanke järjesti Tekoälyyn ja koneoppimiseen keskittyvän teknologiafoorumin 9. helmikuuta 2023 poikkeuksellisesti Frami B -rakennuksessa neuvottelutilassa Watt & Edison Seinäjoella. Tilaisuudessa oli kaksi alustusta päivän teemasta.
Mikko Niemikorpi kertoo toteuttamistaan projekteista tekoälyn ja koneoppimisen parissa. Mikko työskentelee sovelluskehittäjänä Kepit Systems Oy:ssä videon suoratoiston alustojen ja konenäön parissa.
Jussi Rasku Tampereen yliopiston Seinäjoen yksiköstä johdattaa kuulijat koneoppimisen käytännön työkalujen ja parhaiden käytäntöjen ääreen. Jussi työskentelee tutkijatohtorina Seinäjoen yliopistokeskuksella ja on väitellyt kuljetusten optimointijärjestelmien räätälöinnin automatisoimisesta metaoptimoinnin keinoin.
Agenda
17.00
DATOS-hankkeen kuulumiset, Mikko Auranen, Tampereen Yliopisto
17.10
Koneoppimisen ja tekoälyn case-esittelyt, Mikko Niemikorpi, Kepit Systems Oy
18.00
Practical Tools and Best Practices of Machine Learning, Jussi Rasku, Tampereen yliopisto
Sami Korpela, ohjelmistosuunnittelija Goforelta, kertoi saavutettavuusesta UI-komponenttikirjastojen suunnittelun ja toteutuksen osalta.
Samin tulokulma saavutettavuusmaailmaan liittyy hänen työhönsä Suomi.fi Design Systemin kehittämisessä.
Sami demosi saavutettavuushaasteita pelit.fi-sivuston osalta; fokuksen siirtäminen näppäimistöä käyttäen ei aina ollut visuaalista, ja kuvien alt-teksteissä oli sama informaatio kuin tekstinä kuvan alla.
Samin esityksen voit ladata markdown-formaatissa alta, ja voit muuntaa sen esitysmuotoon reveal-md -kirjaston avulla.
Illan toisen esityksen piti Jussi Rasku. Hän kävi läpi pelikehittämisen hyötyjä lasten opetuksessa. Lapset ovat motivoituneet peleistä ja pelaamisesta, joten koodaamisen opettelu peliesimerkein on mielekästä lapsille.
Kyky ohjelmoida on kuin supervoima. Jos sinulle annetaan rautamies ja sinä olet se, joka osaa sitä komentaa, on sinulla supervoima.
Tulevaisuuden maailman rakentavat ne, jotka osaavat ohjelmoida.
Jussi Rasku
Jussi kertoi myös vaikuttuneensa OpenAI GPT-3 -tekstigeneraattorista; mallin voi ”virittää” tietynlaisella datalla ja se voi luoda lisää materiaalia oppimansa perusteella. Esimerkissä aalli haastatteli itse itseään. Sisäinen dialogi on yksi tietoisuuden tasoista. Mieti: kone käy sisäistä keskustelua itsensä kanssa.
Jos annat kotileipurille reseptin, jossa pyydetään lisäämään jauhot, hän saattaa rojauttaa koko pussin kerralla. Hän tarvitsee siis yksityiskohtaisemmat ohjeet. Ohjeiden on siis tarpeellista olla joskus piinallisenkin yksityiskohtaisia.
Ohjelmointi on piinallisen yksityiskohtaisten ohjeiden antamista tietokoneelle.